.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احمدی نژاد: كسي در ايران از ترور نمي‌ترسد

رييس‌جمهور با اشاره به پيشرفت‌هاي هسته‌يي ايران به كشورهاي غربي توصيه كرد كه كارنامه خود را سياه‌تر از اين نكنند و دست از رفتارهاي زشت خود در قبال پيشرفت‌هاي علمي ملت‌ها بردارند.

به گزارش ايسنا محمود احمدي‌نژاد در مراسم رونمايي از دستاوردهاي هسته‌يي كشورمان با گراميداشت ياد شهدا اظهار كرد: امام (ره) و شهدا بخصوص شهداي هسته‌يي راه عزت و سرافرازي را نه تنها در برابر ملت ايران، بلكه در برابر بشريت گشوده‌اند.

وي افزود: سياهي كارنامه مستكبران منحصر به دوره برده‌داري و استعمار نيست كه آن دو دوره جزء سياه‌ترين ادوار بشر است و جنايت‌هايي كه آن موقع اتفاق افتاد قبل از آن بي‌نظير بود، اما زشتي كارنامه آن‌ها منحصر به تحميل جنگ، اشغالگري، ترور و تحقير ملت‌ها نيست و فهرست خيانت‌هاي آن‌ها به جامعه بشري بسيار طولاني است.

احمدي‌نژاد با اشاره به ساخت بمب اتم و بمب شيميايي در كشورهاي غربي اضافه كرد: آن‌ها همين امروز با سلطه بر مراكز مديريت جهاني و مديريت اقتصاد و سياست، نظام چپاول مدرن و پيچيده‌اي را بر جهان تحميل كرده‌اند كه به طور سيستماتيك ثروت‌ ملت‌ها را به جيب غارتگران جهاني منتقل مي‌كنند.

رييس‌جمهور نوع برخورد كشورهاي غربي با علم را از خيانت‌هاي بزرگ آن‌ها در قبال پيشرفت ملت‌ها عنوان كرد و افزود: آن‌ها علم و فناوري‌هاي برآمده از علوم پيشرفته را انحصاري كردند و علم را كه بايد در خدمت سعادت جامعه و تنظيم روابط ملت‌ها بر اساس احترام، محبت و دوستي باشد در انحصار گرفته‌اند تا آن را تبديل به ابزار سلطه و پيشبرد سياست‌هاي استعماري و استكباري كنند.

وي با بيان اين‌كه «علم ميراث بشري و حاصل تلاش همه بشريت طي اعصار و قرون گذشته است» خاطرنشان كرد:‌ كشورهاي غربي ذره ذره كار كردند تا علوم روي هم انباشته و تبديل به دانش بشري شده است، اما اين‌ها دانش هسته‌يي را معادل بمب معرفي كرده‌اند و هر جا نام هسته‌يي به ميان مي‌آيد، بمب اتم در ذهن تداعي مي‌شود در حالي كه فناوري هسته‌يي دانشي بسيار مفيد در ابعاد گوناگون براي جامعه بشري است.

احمدي‌نژاد سوخت،‌ راديودارو، ايزوتوپ‌ها و صنعت كشاورزي، بهداشت، توليد نيرو و انرژي پاك را از جمله استفاده‌هاي فناوري هسته‌يي عنوان كرد و گفت: اين انرژي بالنسبه ارزان مي‌تواند موجب پيشرفت سريع ملت‌ها،‌ رفاه ملت‌ها و برخورداري آن‌ها از سلامت، آرامش و رفاه شود و اين در حالي است كه گفته مي‌شود انرژي هسته‌يي معادل بمب است و وقتي اسمش را بمب مي‌گذارند بسياري از مقررات امنيتي، محدوديت‌ها و انحصارات به آن تحميل مي‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «بعد از گذشت 70 ـ 80 سال، تنها هفت يا هشت كشور جهان از فناوري هسته‌يي استفاده مي‌كنند» اظهار كرد: كشورهاي استكباري ملت‌ها را از اين انرژي محروم كرده‌اند و هر ملتي كه جرات پيدا كرد به اين انرژي نزديك شود بلافاصله فشار، تحريم، توهين و سر و صدا بلند مي‌شود؛ بنابراين بزرگ‌ترين خيانت آن‌ها به ساحت بشري، خيانت به علم است.

وي با اشاره به اعمال تحريم‌ها و تهديدها عليه كشورمان در موضوع هسته‌يي خاطرنشان كرد: آن‌ها چقدر رفتارهاي زشت و بي‌ادبي به ملت ايران كرده و سعي كرده‌اند جلوي پيشرفت ملت را با تحريم، فشار و تبليغات سياسي بگيرند، اما دست‌شان نرسيد و جوانان، ‌دانشمندان و متخصصين اين اراده ضدبشري آن‌ها را پشت سر گذاشتند و از آن عبور كردند.

احمدي‌نژاد با اشاره به طراحي‌ نرم‌افزارهاي مخرب عليه برنامه هسته‌يي ايران، يادآور شد: آن‌ها اين نرم‌افزار را به داخل سيستم‌هاي ما فرستادند، اما باز هم ديدند كه دانشمندان ما بر همه اين‌ها غلبه مي‌كنند و اين بار گستاخانه و وقيحانه دست به جنايات بالاتري زدند و آن هم ترور دانشمندان ملت بود.

رييس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: علت ترور دانمشندان هسته‌يي كشورمان اين بود كه آن‌ها نمي‌خواستند علم در دنيا منتشر شود و ملت‌ها پيشرفت كنند، چراكه اگر ملت‌ها عالمانه زندگي كنند و مقتدر باشند، جايي براي چپاول گسترده آن‌ها باقي نمي‌ماند، بنابراين آن‌ها آمدند از سرچشمه كار را بستند تا كسي جرات نكند از حد و مرز تعيين شده آن‌ها عبور كند و اگر اين‌گونه شد تحت فشارهاي سنگين قرار مي‌گيرد.

وي با طرح اين سوال كه دانشمندان هسته‌يي ما كه جزء برجسته‌ترين دانشمندان جهان بودند، جز تلاش براي سعادت بشري چه كرده بودند؟ گفت: آن‌ها تنها در خدمت دانش هسته‌يي كشورمان بوده‌اند.

احمدي‌نژاد اظهار كرد: امروز هر ملتي كه بخواهد طعم عزت، پيشرفت، عدالت، آزادي و بزرگي را بچشد، بايد تحميل مستكبران را در هم بشكند و بايستد. اين‌ها ضعيف‌تر از آنند كه نشان مي‌دهند و تنها خود را قدرتمند جلوه مي‌دهند در حالي كه مي‌بينيم همه توان‌شان را براي توقف ملت ما به كار بسته‌اند و بچه‌هاي ما را شهيد كرده‌اند، اما هزاران جوان ايراني روي سينه‌شان نوشتند "من دانشمند هسته‌يي هستم".

رييس‌جمهور تاكيد كرد: من به اين كشورها نصحيت مي‌كنم از اين كارها دست بردارند و كارنامه خود را سياه‌تر نكنند. معلوم است كه آن‌ها مخالف پيشرفت ملت‌ها هستند و اين را نمي‌توانند پنهان كنند. آيا اين‌ها مخالف بمب هستند؟ چند كشور اطراف ما را به بمب مسلح كرده‌اند، آيا اين‌ها مخالف بمب هستند؟ كسي كه ده‌ها هزار بمب ذخيره كرده، به ما مي‌گويد كه ما بمب داريم، آيا خودتان را مسخره كرده‌ايد؟ بدانيد كه همه تاريخ شما را مسخره مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه «ملت ايران راه خود را پيدا كرده» افزود: من نصحيت مي‌كنم اين كشورها دست از رفتار زشت خود بردارند، خون تك تك شهيدان به حساب آن‌ها نوشته شده و ملت ايران اين‌ها را ثبت كرده و روابط آينده را با آْن‌ها بر اين اساس تنظيم مي‌كند.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: همه ملت‌ها بدانند دوره قلدري و امپراتوري تمام شده و اين‌ها آخر كاري دست و پا مي‌زنند، سر و صدا مي‌كنند و قدم‌هايي برمي‌دارند، اما دوره تاريخي‌شان به پايان رسيده و انديشه، فرهنگ و همچنين ملت‌ها عوض شده‌اند، پس خوب است كه اين‌ها هم به ملت‌ها بپيوندند و رويكردشان را بخصوص در قبال ملت ايران تغيير دهند.

محمود احمدي‌نژاد كه در مراسم افتتاح دستاوردهاي جديد صنعت هسته‌يي كشور در سازمان انرژي اتمي ايران سخن مي‌گفت، افزود: دشمنان ما قطاركش پشت تريبون درباره‌ي ملت ايران حرف مي‌زنند و مي‌گويند كه همه چيز روي ميز است. بسيار خوب، همه چيز روي ميز باشد. آنقدر اين موارد روي ميز باشد تا مثل خودتان، انديشه‌ها و اخلاقتان كه بوي تعفنش تاريخ را پر كرده است، بپوسد.

وي ادامه داد: من به آنها نصيحت مي‌كنم كه با تغيير رفتارشان آدم شوند و با ملت‌ها و ملت‌هاي خودشان همراه شوند. البته آنها نمي‌توانند زشتكاري‌هاي خودشان را در هجمه به ديگران بپوشانند. آنها با سر و صدا، خاطرات قلابي و مجازي براي جامعه بشري و ملت خودشان تعريف مي‌كنند تا ضعف‌ها و اشكالات عميق و بنيان‌برافكن خود را پنهان كنند، اما بايد بدانند كه آن دوران تمام شده است.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه ملت ايران راه روشن خود را پيدا كرده است، اظهاركرد: اين همان راه روشني است كه شهيدان ما باز كرده‌اند؛ به طوري كه مادر شهيد تنها يك جمله مبني بر اين‌كه راه شهيد را ادامه دهيد، گفت. مطمئنا اين راه ادامه پيدا خواهد كرد.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به رونمايي دستاوردهاي جديد هسته‌يي تصريح كرد: حدود دو سال و نيم پيش نامه‌اي به آژانس نوشتيم، مبني بر اين‌كه سوخت رآكتور تهران در حال اتمام است و آژانس بايد طبق مقررات و آيين‌نامه‌ها و ضوابطش به ما سوخت بدهد و در مقابل، پولش را بگيرد.

وي افزود: در آن دوران تنها وعده‌ي بررسي را دادند كه در نهايت بررسي‌شان به اين موضوع تبديل شد كه با دو سه كشوري كه مي‌توانند سوخت توليد كنند و يا موثر در روند توليد و تحويل آن باشند، گفت‌وگو و تفاهم كنيم. در واقع به يك مدلي اين موضوع انساني را به مسائل هسته‌يي ايران چسباندند. اين در حالي است كه اين رآكتور، يك رآكتور تحقيقاتي براي توليد دارو است.

رييس‌جمهور در ادامه توضيح داد: اين داروها براي شناخت مريضي‌ها است و بسياري از اين داروها بايد بلافاصله بعد از توليد مصرف شوند؛ چرا كه امكان نگهداري آنها وجود ندارد.

احمدي‌نژاد يادآور شد: سرانجام تفاهمي شد و بهانه‌هايي آوردند و زيرش زدند و قطعنامه صادر كردند. سپس بيانيه تهران صادر شد و دوباره سر و صدا كردند تا شرايط امروز به وجود آمد. علت اين سر و صداها در آن برهه آن بود كه آنها مي‌خواستند، اين تامين نياز ملت ايران را به عنوان يك اهرم سياسي استفاده كنند و در همين راستا مسائلي را به ما تحميل كنند كه استقلال و حركت علمي ما را مخدوش مي‌كرد.

وي گفت: آنها مدام مي‌گفتند كه بايد متوقف كنيد، اما چه چيزي را بايد متوقف مي‌كرديم؟ در همان برهه در جلسه‌اي در 20 فروردين سال 89 به آنها گفتيم در صورتي كه سوخت 20 درصد را به ما ندهيد، اين رآكتور متوقف مي‌شود؛ در حالي كه بايد اين رآكتور را سرپا نگه داريم. از اين رو مطمئنا اگر سوخت را به ما ندهيد، آن را خواهيم ساخت.

رييس شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: در آن زمان با نوشتن مقاله و مصاحبه‌هايي مطرح مي‌كردند كه ايران تنها بلوف مي‌زند و نمي‌تواند اين سوخت را تهيه كند و در ادامه اين‌گونه مطرح مي‌كردند كه سوخت را در اختيار ايران ندهيد تا به بخش درمان و داروي ايران فشار آيد تا ايراني‌ها كوتاه آمده و تسليم شوند. البته در همان زمان نيز ما تاكيد داشتيم كه اشتباه مي‌كنند و ايراني‌ها مي‌توانند به اين سوخت دست پيدا كنند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در همان زمان در جلسه 20 فروردين سال 89 از متخصصين و دانشمندان ايراني خواسته شد تا به سمت توليد سوخت 20 درصد بروند. البته توليد اين سوخت كار بسيار پيچيده‌اي است كه احتياج به دانش فني و فناوري بالايي دارد.

وي در توضيح فناوري توليد سوخت 20 درصد گفت: توليد سوخت 20 درصد فرآيندي دارد كه در نهايت پودر مي‌شود. اين سوخت بايد به جسم جامدي با قابليت جابه‌جايي و شكل‌پذيري تبديل شود. در اين راه آن را با پودر آلومنيوم مخلوط و پرس مي‌كنند تا صفحه‌اي با ضخامت چند ميليمتر توليد شود.

رييس‌جمهور اضافه كرد: البته سوختي كه در رآكتور قرار مي‌گيرد، داراي صفحاتي با ضخامت 1/5 ميليمتر است كه در نهايت مغزه اين صفحه سوخت است. هر دو طرف اين صفحه داراي 0/4 ميلمتر پوشش است كه ضخامت سوخت نيز 0/7 ميليمتر است كه بايد اين موارد در سطح گسترده‌اي تنظيم شده و داراي توزيع كاملا يكنواخت باشد.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين‌كه رسيدن به اين كار داراي زحمت و مطالعات فراوان است، گفت: در آن زمان مدت زمان طول كشيدن اين كار دو سال پيش‌بيني شده بود تا پس از ساختن دستگاه‌ها، دانش مربوطه تكميل و دستگاه‌هاي آموزشي ساخته شود. هم‌چنين سوخت 20 درصد نيز توليد شود؛ چرا كه تا آن زمان ما سوخت 3/5 درصد توليد مي‌كرديم كه تمامي اين موارد احتياج به طراحي جديدي داشت.

وي تصريح كرد: همه اين موارد احتياج به كار بسياري داشت كه مدت زمان پيش‌بيني شده دو سال براي اين كار حتي چند ماه زودتر از آن موعد به سرانجام رسيد؛ چرا كه ما از آنها درخواست كرده بوديم كه به دليل احتمال وجود مشكل براي رآكتور و داروها اين كار را زودتر انجام دهند.

رييس‌جمهور اضافه كرد: در اين چند ماه كه نتوانستيم برخي از داروها را توليد كنيم، برخي كشورهاي مدعي قيمت را چند برابر كردند كه در مقابل، غيرت مردان و زنان ما اجازه‌ي زير بار رفتن چنين تحميلي را نداد و گفتند كه ما با كار شبانه‌روزي، خودمان اين داروها را توليد مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به آماده شدن سوخت 20 درصد يادآور شد: هر ماه 1/5 كيلو سوخت لازم است و هر 3 سال يك بار كل سوخت عوض مي‌شود. يعني حدود 40 كيلو بايد جايگزين شود. هر ماه 1/5 كيلو از اين سوخت‌ها را مي‌گذارند تا در پايان 3 سال كل مجموعه عوض مي‌شود.

وي گفت: البته جايگذاري سوخت و توليد آن احتياج به مراحل و استانداردهاي بسيار بالايي دارد كه اگر خداي نكرده سوخت درست عمل نكند، مشكلاتي را براي رآكتور و سلامتي افرادي كه در اين‌جا كار مي‌كنند به وجود مي‌آورد. به طور كلي كار هسته‌يي ضوابط بسيار دقيقي دارد.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در اين رابطه بايد آزمايشات متعددي انجام شود تا مواد پوشش‌دهنده سوخت در دما و تحت تشعشعات گوناگون باشد تا درست عمل كند. به لطف خدا امروز اين سوخت آماده شده و درون رآكتور قرار گرفت و به ملت ايران و شهداي عزيز تقديم شد و ما يك گام بلند ديگر در عرصه‌ي هسته‌يي پيش رفتيم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود از افزايش 50 درصدي ظرفيت توليد اورانيوم 5/3 درصد خبر داد و گفت: تاكنون شش هزار سانتريفيوژ مشغول كار بود كه سه هزار سانتريفيوژ ديگر به آن اضافه و در مجموع 9 هزار سانتريفيوژ شد.

احمدي‌نژاد افزود: زماني مذاكره‌كننده‌هاي ما مي‌گفتند اجازه دهيد كه ما لااقل كار تحقيقاتي انجام دهيم، ولي به آنها مي‌گفتند، نمي‌شود و اين، همان زورگويي، بي‌ادبي و خودخواهي است كه شاهديم، اما امروز همان‌ها چشمشان را باز كنند و ببينند كه در ايران 9 هزار سانتريفيوژ در حال چرخش است.

وي با بيان اين‌كه همه اين سانتريفيوژها با طراحي و ساخت ايراني است، خاطر نشان كرد: ممكن است چند قطعه هم از جايي ديگر بياوريم كه البته باز هم در آن خلافكاري و تخريب خواهند كرد، ولي آنها را هم بچه‌هاي ما خواهند ساخت.

رييس‌جمهور با اشاره به سومين دستاورد كشور در زمينه انرژي هسته‌يي كه امروز از آنها رونمايي شد، گفت: دستاورد سوم، سانتريفيوژهاي نوع جديدي است كه ظرفيت آنها سه برابر نوع قبلي است، يعني اگر 9 هزار سانتريفيوژ از نوع جديد نصب كنيم، به اندازه 27 هزار سانتريفيوژ قبلي غني‌سازي مي‌كند، يعني در اين صورت عملا كار 36 هزار سانتريفيوژ از نوع قبلي انجام خواهد شد.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: اميدوارم به جايي برسيم كه همه نيازهاي هسته‌يي كشور در داخل كشور توليد شود و ما ديگر نياز نداشته باشيم كه بخواهيم دست خود را پيش كسي دراز كنيم و درخواستي داشته باشيم؛ بخصوص پيش نامردهاي عالم.

وي ادامه داد: براي يك ملت جوانمرد سخت‌ترين لحظات، زمان‌هايي است كه بخواهد چيزي را از يك ناجوانمرد بخواهد. اميدواريم كه ما به اين خودكفايي برسيم و خواهيم رسيد. امروز صدها و هزاران متخصص در اين زمينه مشغول كار هستند و هزاران نفر هم در نوبت قرار دارند. رييس جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: تقاضا براي ورود به رشته‌هايي كه به دانش هسته‌يي منتهي مي‌شود، چندين برابر شده است؛ بخصوص با شهادت عزيزاني كه خون‌شان در رگ‌هاي ملت ايران جاري شد و يك بار ديگر همت، عزت و اراده براي رسيدن به قله‌ها را زنده و ماندگار كرد.

وي با بيان اين‌كه اين دستاوردها متعلق به همه‌ي بشريت است، اظهار كرد: ما مثل آنها نيستيم كه اين دانش را در انحصار نگاه داريم. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي لااقل روي كاغذ اين حق را براي همه اعضا به رسميت شناخته كه بتوانند فناوري هسته‌يي داشته باشند و من اعلام مي‌كنم كه ما طبق ضوابط آژانس آمادگي داريم كه اين دانش را به كشورهاي عضو آژانس منتقل كنيم؛ آن هم بدون هيچ چشم‌داشت استعمار، تحميل و گروكشي.

رييس‌جمهور در ادامه خطاب به حاضران تاكيد كرد: راه خود را با قدرت و قوت ادامه دهيد. كسي از اين هياهوها واهمه‌اي ندارد و اينقدر جيغ بزنند تا حنجره‌هاي آنها آن‌طور كه بايد بشود، بشود. اين‌ها يك مشت آدم بي‌ربط، بي‌فرهنگ و وحشي‌ترين وحشي‌ها هستند و گروه‌هاي وحشي در مقابل اينها شرف دارند؛چراكه آنها سير مي‌شوند، ولي اينها سير نمي‌شوند به طوري كه مي‌بينيم دولتي 80 ميليارد دلار فقط براي بازسازي بمب‌هاي اتمي خرج مي‌كند، آن هم در شرايطي كه يك بمب اتم 500 هزار آدم مي‌كشد و حالا ببينيد 10 هزار بمب اتم چقدر مي‌شود؟ خودشان مي‌گويند مي‌توانيم چند بار كره زمين را زير و رو كنيم، ولي آيا اين پيشرفت است يا پس‌رفت؟

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه موضوع پيشرفت‌هاي هسته‌يي از مسائل سياسي و دعواهاي مستكبران با ملت ايران جداست، تصريح كرد: موضوع هسته‌يي ايران تنها يك بهانه است و اگر آن را هم كنار بگذاريم، يك بهانه ديگر پيدا مي‌كنند. آنها مي‌گويند مي‌خواهيم گفت‌وگو كنيم، ولي آيا شما اهل گفت‌وگو هستيد؟ اين‌كه مي‌گويند هر چه ما مي‌گوييم، امضا كنيد، آيا گفت‌وگوست؟ اينها مي‌گويند ما مي‌خواهيم ملت ايران را از بين ببريم و تاريخ پر از قلدرهايي كه مي‌خواستند ملت ايران را از بين ببرند، ولي ملت ايران ماند و آنها حتي نامشان هم در تاريخ باقي نماند و محو شدند.

وي در ادامه بر ضرورت ساخت چند راكتور در كشور تاكيد كرد و گفت: يكي از كارهايي كه امروز براي كشور ضروري است و سازمان انرژي اتمي بايد براي آن برنامه‌ريزي كند، اين است كه چند راكتور در چند نقطه كشور بسازيد و داروهاي مورد نياز مردم را تحويل دهيد. من فكر مي‌كنم كه صفحه سوخت و مجتمع سوخت سخت‌ترين قسمت كار است و بقيه قسمت‌ها كار راحت‌تري است و البته اين راحتي در مقابل دانش، اراده و عظمت شماست.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه تجهيزات كنترلي، آزمايشي و طراحي قطعات در داخل كشور انجام مي‌شود و ما زيرساخت‌ها و دانش لازم را در اين زمينه داريم، افزود: قبلا پيش‌بيني شده بود كه در چهار نقطه كشور راكتورهايي ساخته شود كه هم كارهاي آزمايشي و تحقيقاتي در آنها انجام شود و هم راديوداروهاي مورد نياز كشور را در آنها توليد كنيم.

احمدي‌نژاد از تلاش‌هاي دست‌اندركاران سازمان انرژي اتمي كشور تقدير و تشكر كرد و افزود: برخي فكر كردند، اگر ترور كنند، شما را سست خواهند كرد، ولي كسي در ايران از ترور شدن نمي‌ترسد. البته وظيفه مسئولان اين است كه از تمام متخصصان و دانشمندان درجه يك كشور به طور كامل حفاظت كنند و من از همين‌جا بر اين مساله تاكيد مي‌كنم. آنها به اوج و قله رسيدند و ماندگار شدند و ما ضرر كرديم كه آنها را از دست داديم. بايد دانشمندان را حفظ كنيم، ولي ديگران فكر نكنند كسي در ايران از اين مسائل مي‌ترسد.

وي در پايان اظهار كرد: مجموعه دانشمندان، متخصصان و كاركنان ما در بخش انرژي اتمي همه عضو يك خانواده‌اند و همه با هم كار مي‌كنند تا اين محصولات بيرون بيايد. اين خانواده جزء عزيزترين خانواده‌ها براي ملت ايران است و من به نمايندگي از ملت ايران دست همه شما را مي‌بوسم و از همه تلاش‌هاي شما تشكر مي‌كنم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.101 seconds.